Milyen adatokat gyűjtünk a kockázatértékeléshez?

Nem Excel-táblát töltünk, hanem valós mintázatokat keresünk, pszichoszociális kockázatokat.

 

Sok vezető akkor keres meg minket, amikor már valami nem stimmel, de senki nem tudja pontosan megmondani, mi. Mit tehet egy vezető a pszichésen egészséges munkahelyért blogunkban már adtunk konkrét tippeket vezetőknek, de most nézzük meg, hogy milyen adatokat gyűjt egy szakértő és mit mutat ki azokból.

Nem nőtt radikálisan a hiányzás, nincs botrányos fluktuáció, de valahogy… nyomasztóbb a légkör. Csendesebbek a meetingek, kevesebb a visszakérdezés, megnőtt a home office igény – és a legjobbak valahogy már nem olyan „ottlévősek”, mint régen.

Ilyenkor jön a kérdés:
„Mit tudtok ti mérni amivel kiderülhet a probléma?”

Nem azt, hogy „elégedettek-e az emberek.”
És nem azt, hogy „milyen a csapat hangulata.”

Mi konkrét, pszichoszociális kockázati tényezőket vizsgálunk. Olyan adatokat gyűjtünk, amelyek mögött nem benyomások, hanem tudományosan megalapozott viselkedésminták állnak.

 

1. A stressz észlelt szintje

Nem a HR szerint, hanem maguk az érintettek mondják el, mit élnek meg túlterhelésként.
Vizsgáljuk, hogy mennyire érzik kontrollálhatónak a munkájukat, van-e elegendő idő a regenerálódásra, és hogy milyen nyomás nehezedik rájuk határidők, felelősség vagy szerepek felől.

Mit látunk ebből?
Azt, hogy hol kezd kialakulni a kiégés mintázata. Kik azok, akik már nem feltöltődnek, hanem csak túlélnek.

 

2. Pszichológiai biztonság

Fel mer-e tenni egy kérdést, ha valamit nem ért?
Kimondhatja-e a véleményét következmények nélkül?
Szabad-e hibázni ott, ahol új dolgokat kellene próbálni?

Miért fontos ez?
Mert ahol nincs pszichológiai biztonság, ott nincs fejlődés, nincs innováció, és a lojalitás is csak annyi ideig tart, amíg nem jön egy nyugodtabb ajánlat.

 

3. Támogatottság és bevonódás

A munkatársak úgy érzik, hogy van kihez fordulniuk?
Kapnak visszajelzést? Részei a döntéseknek, vagy csak végrehajtók?

Ezek az adatok megmutatják, hogy a szervezeten belül hol törik meg a kapcsolat.
Sokszor nem is a közvetlen vezetőn múlik, hanem a struktúrán, a kommunikáción, vagy az elvárások torzulásán.

 

4. Munkahelyi kapcsolatok minősége

Mennyire támogatók a kollégák egymás felé?
Vannak-e konfliktusok, és ha igen, ezek hogyan jelennek meg?
Van-e háttérfeszültség vagy csendes kivonulás a közös térből?

Az adataink alapján nagyon hamar kirajzolódik, hogy egy csapat valójában mennyire működik együtt – és mennyire csak egymás mellett dolgozik.

 

5. A vezetés hatása

Ez érzékeny téma. De szükséges.
A munkatársak értékelik, mennyire látják támogató, kiszámítható és fejlődésorientált személynek a vezetőjüket.

Nem minősítést kérünk, hanem észlelést.
Nem a „jó fej vagy nem jó fej” kérdés a lényeg – hanem az, hogy biztonságot ad-e, segíti-e az önállóságot, és tisztán kommunikál-e.

 

Mit kezdünk ezekkel az adatokkal?

Nem hagyjuk ott a céget egy 20 oldalas riporttal és egy „sok sikert!” elköszönéssel.

Egyértelmű, rangsorolt, cégre szabott javaslatokat adunk:
– Mit kell azonnal kezelni?
– Mit lehet hosszabb távon fejleszteni?
– Mely területeken van rejtett erőforrás vagy épp kritikus hiány?

A végén nem csak számokat kapsz, hanem egy érthető pszichoszociális térképet a cégedről.

Ez a térkép nem csak a jóllétet mutatja.
Megmutatja a megtartás esélyét, a kiégés kockázatát, a teljesítmény fenntarthatóságát.

És ha jól használod, akkor előbb látsz rá a problémára, mint hogy az kilépés, konfliktus vagy teljesítményromlás formájában megérkezzen.

 

A jó vezető nem attól jó, hogy mindent tud.
Hanem attól, hogy kíváncsi arra, amit még nem lát pontosan.


Ha te ilyen vagy, akkor biztosan sokatmondó számodra is egy ilyen kockázatértékelés:

Pszichoszociális kockázatértékelés és kezelés – Worri